تبلیغات
انجمن علمی نجوم و فیزیك - روش‌های غلبه بر اضطراب كنكور

روش‌های غلبه بر اضطراب كنكور

یکشنبه 6 تیر 1389 11:11 قبل از ظهرنویسنده : فرهاد

 

سلام

اینم یکی دیگه از آخرین سری پست های مخصوص کنکوری ها برای کنکور سراسری 89.

اغلب، دانش‌آموزان چند هفته قبل از شروع كنكور حالاتی از خود نشان می‌دهند كه گویای وجود اضطراب و نگرانی در آنهاست كه متأسفانه گاه همین امر منجر به ایجاد شرایط بحرانی در خانواده و در برخی موارد باعث از بین رفتن تمام تلاش‌های ماهانه و حتی سالانه دانش‌آموز می‌شود.
برخی از والدین و اولیای مدرسه گمان می‌كنند كه چند هفته مانده به كنكور باید به فرزندان خود نكات و راهكارهای غلبه بر اضطراب و فشار عصبی ناشی از امتحان را بیاموزند و یا یادآوری كنند حال آنكه در این شرایط، شما تنها باعث افزایش فشار و اضطراب می‌شوید زیرا به فرزندتان این امر را القاء می‌كنید كه من مطمئنم اضطراب داری و به همین دلیل راهكارهای مناسب را به تو ارائه می‌دهم؛ لذا به تمامی والدین توصیه می‌شود كه به جای انجام این كار در آستانه كنكور از چندی قبل اقدام به انجام آن كنید. نكات ذیل راهكارهای مناسبی برای راهنمایی  هستند.......

1-  اگر در هر لحظه از زمان امتحان، احساس اضطراب و نگرانی كردید، لحظاتی به افرادی كه در زندگی شما الگوی قدرت و اعتماد به نفس به شمار می‌روند فكر كنید.
2- اگر با سؤالی روبه‌رو شدید كه در نگاه اول متوجه شدید قادر به پاسخ دادن آن نیستید چند لحظه تأمل كنید و در ذهن‌تان آن مبحث را مرور كنید و به سؤال و پاسخ‌های مشابه فكر كنید. در پیدا كردن پاسخ عجله به خرج ندهید و مطمئن باشید با دقایقی تمركز می‌توانید پاسخ را بیابید و درصورت به نتیجه نرسیدن آن سؤال را رها كرده و بعد از اتمام پاسخ‌دهی به سؤالات- درصورت داشتن زمان- دوباره به آن سؤال رجوع كنید.
3- اگر  صبح روز كنكور احساس اضطراب و نگرانی می‌كنید، به موسیقی بدون كلام آرامش‌بخشی گوش دهید؛ این كار باعث افزایش تمركز و آرامش شما می‌شود.
4- سر جلسه یك بطری آب كنارتان داشته باشید تا درصورت تشنگی از آن بنوشید؛ البته سعی كنید از آب سرد  استفاده نكنید.
5- خوردن میوه‌هایی مانند سیب و موز را به‌طور پیوسته در برنامه غذایی پیش از امتحانتان بگنجانید تا سطح قند‌خون‌تان،  در حد متعادل باقی بماند.
6- زمانی از روز را فقط به دوره كردن آنچه خوانده‌اید اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی مناسب برای تمامی درس‌های‌تان زمان دوره را در نظر بگیرید.
وظایف والدین
1- برنامه‌ای برای فرزندتان تهیه كنید و در آن انجام آنچه تمركز او را بر هم می‌زند را ذكر كنید و آن را برجسته كنید و با منطق نتایج منفی این امر را تفهیم كنید.
2- ارتباط زیاد از حد با دوستان و مكالمات طولانی مدت با تلفن فرزندتان را محدود كنید؛ به‌خصوص در این میان حضور دوستان منفی‌باف و به‌اصطلاح آیه یأس خوان را مورد توجه قرار داده و آن را با قاطعیت محدود كنید.
3- از تنگنا قرار دادن بیش از حد فرزند در دوران درس خواندن برای كنكور و محدود كردن و حتی در برخی مواقع متوقف كردن همه شرایط عادی زندگی فرزندتان خودداری كنید زیرا این امر باعث می‌شود كه فرزندتان خود را در شرایط اضطراری و خاص احساس كند و در این حالت احساس دلهره و اضطراب به او تلقین می‌شود.
4- از توقع بیش از حد و ایجاد شرایط رقابت غیرسازنده در فرزندتان خودداری كنید و به‌طور پیوسته تبعات منفی درس نخواندن و موفق نبودن در كنكور را به او گوشزد نكنید.
5- او را از عملكرد اعضای خانواده مانند پدر، مادر،  خواهر و برادر بزرگ‌ترش درصورت نتیجه مثبت نگرفتن از امتحانات نترسانید.
6- شرایط محیطی خانواده را آرام نگه دارید.


آخرین ویرایش: یکشنبه 6 تیر 1389 11:21 قبل از ظهر

 
جمعه 1 اردیبهشت 1396 07:32 بعد از ظهر
Thanks for sharing your thoughts on روش‌های.
Regards
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر